Nieuws

TVcN wordt Global Talk

Global Talk. Dat is vanaf 19 mei de nieuwe naam van Tolk- en Vertaalcentrum Nederland.

Bel de tolkentelefoon
088 2555222
Deel dit artikel

Global Talk. Dat is vanaf vandaag de nieuwe naam van Tolk- en Vertaalcentrum Nederland.

 

De marktleider in tolkdiensten in ons land – recent nog veel in het nieuws vanwege de corona-persconferenties van de Rijksoverheid die ze op eigen initiatief vertalen – kiest voor de naamsverandering, omdat het beter past bij de internationale toekomst die het ziet. Sinds een jaar is het vierenveertigjarige Nederlandse bedrijf ook actief in België en Zweden. Ook in die landen wordt de nieuwe naam Global Talk.

Astrid van Rossum, algemeen directeur Global Talk: ”Veruit het grootste deel van onze werkzaamheden zijn tolkdiensten. Het was niet logisch meer om vertalen in onze naam te hebben. En we zijn sinds een jaar ook actief in België en Zweden. We willen graag met één naam actief zijn en met Global Talk kan dat. Global Talk staat voor wereldwijd in gesprek zijn met elkaar, elkaar begrijpen in alle talen van de wereld. Ons motto is dan ook ‘understanding is everything’.”

Tolkentelefoon

TVcN (nu dus Global Talk) is in Nederland bekend vanwege de ‘tolkentelefoon’ waarbij je binnen één minuut, dag en nacht en ook in het weekend, een tolk aan de lijn hebt. Tolken en cultuurspecialisten werken via Global Talk op locatie, per video of telefoon. Ze worden onder andere ingezet door gemeenten, ministeries, opsporingsdiensten (zoals de politie), ziekenhuizen, justitie en bij internationale congressen.

In 2019 werd het Zweedse tolkenbureau Tolkresurs overgenomen. Zij zullen medio juni de naam Global Talk gaan dragen. In Zweden heeft het bedrijf veel overheidsinstanties als opdrachtgever op zowel lokaal, provinciaal als landelijk niveau. Daarnaast worden zij ook ingezet door commerciële partijen.

Global Talk is sinds januari 2019 in handen van de Nederlandse Investeringsmaatschappij Opportunity Partners van Robert van der Wallen, voormalig eigenaar en oprichter van Brand Loyalty. Daarvoor was (vanaf 2006) ManpowerGroup eigenaar. Tot 2006 was het een stichting die in opdracht van de Rijksoverheid werd opgericht.