Aida Draganovic

Accountmanager Rijksoverheid

Onze dienstverlening is écht betekenisvol

Aida Draganovic – Accountmanager Rijksoverheid

Aida Draganovic kwam in de jaren negentig als kind vanwege de oorlog in Bosnië naar Nederland. Daar maakte ze voor het eerst kennis met tolken. Ze wist toen nog niet dat ze jaren later zelf in de tolkenbranche terecht zou komen. Een branche die bij haar past. “Onze dienstverlening is écht betekenisvol, daar voel ik me prettig bij.” 

Aida werkt sinds 2019 bij Global Talk en is inmiddels actief als Accountmanager Rijksoverheid. Een rol waarin ze zich thuis voelt. “Het leuke aan mijn werk is dat ik actief de samenwerking zoek met klanten. Samen werken we echt aan een doel en dat is het zo goed mogelijk overbruggen van taal en cultuurbarrières.” 

Van horeca naar zingeving

Voordat Aida bij Global Talk begon, studeerde ze horecamanagement. Ze startte haar loopbaan bij een re-integratiebureau en werkte daarna onder meer bij Manpower. Bij die laatste was ze verantwoordelijk voor het opleidingshuis. “Dat was erg leuk. Ik haalde er veel plezier uit, maar na een aantal jaar wilde ik iets doen dat me nog wat meer aan het hart gaat.” 

Via een oud-collega, die zelf al bij Global Talk werkte, hoorde Aida over een vacature voor Accountmanager Gemeente. “Eigenlijk sloot de functie helemaal niet aan bij mijn opleiding en ervaring, maar ik werd heel enthousiast van het werk en de missie. ‘Why not,’ dacht ik. Ik ben het gesprek aangegaan en dat bleek de beste beslissing die ik toen kon nemen.” 

Na de gesprekken en ook gesprekken thuis werd het duidelijk hoe waardevol tolken zijn. “Toen ik mijn ouders over Global Talk vertelde, begonnen zij meteen over de tolk die hen 25 jaar eerder had geholpen. Ze wisten nog precies wie dat was. Dat zegt alles over hoe belangrijk die persoon was en hoe betekenisvol het werk van Global Talk is.” 

Relatie opbouwen

Aida startte als Accountmanager Gemeente en ontdekte al snel dat de rol haar goed lag. “Bij Global Talk draait het om het opbouwen van een relatie met de klant. Je bent continu in gesprek: wat gaat goed, wat kan beter? Het is geen standaardpakket dat je levert, maar maatwerk. Ik vind het mooi om te merken dat klanten het waarderen als je echt meedenkt.” 

Na vijf jaar maakte ze de overstap naar team Rijksoverheid. “Ik denk dat het goed is om nieuwe dingen te leren. Binnen de Rijksoverheid liggen er nog veel kansen. Het is een andere tak van sport, maar wel heel interessant. Ik merk nu dat ik die prikkel nodig had.” 

Meer dan alleen tolken

Naast de reguliere dienstverlening richt Aida zich ook op het organiseren van cultuurworkshops. “Tolken zijn er om taalbarrières te overbruggen, maar minstens zo belangrijk is het begrijpen van elkaars cultuur. Met de workshops geven we professionals handvatten om effectiever en respectvoller te communiceren met mensen uit andere culturen. Dat kan in de praktijk een enorm verschil maken.” 

Blijvende motivatie

Wat Aida drijft, is nog steeds hetzelfde als op haar eerste dag: bijdragen aan het overbruggen van taal- én cultuurbarrières. “Ik krijg energie als ik zie dat we écht het verschil maken. Tolken treffen mensen vaak op een kantelpunt in hun leven. Dan weet je: dit moment blijft ze bij, net zoals mijn ouders hun tolk nooit zijn vergeten. Daaraan kunnen bijdragen vind ik heel mooi!” 

Collega's van Aida