Als 24-jarige student liep Paul van Schijndel voor het eerst het kantoor van Global Talk binnen. Hij kwam op gesprek voor een stage op de Marketingafdeling. Dat werd een goed gesprek, want inmiddels is Paul 32 jaar en is hij nog steeds actief binnen Global Talk. Niet meer als stagiaire en ook niet meer op de marketingafdeling, maar als Product Owner Mobile Apps op de IT-afdeling. “Deze functie past mij bij!”
Dat Paul nu op de IT-afdeling werkt, was op voorhand niet te voorspellen. Het zegt volgens hem veel over Global Talk als werkgever. “Op het moment dat je iets in je hoofd hebt of je wil nieuwe dingen proberen, dan zeggen ze: ‘ga het maar ontdekken’. Dat was al toen ik begon al stagiaire en dat is nu niet anders. Ik heb daardoor de kans gekregen me te ontwikkelen op mijn eigen manier.”
De weg naar IT
Vanuit de studie Business Innovation kwam Paul bij Global Talk terecht, bij Marketing dus. Eerst voor een meewerkstage en later voor zijn afstudeerstage. “Tijdens mijn eerste periode heb ik het zo goed naar mijn zin gehad, dat ik ook mijn afstudeerstage bij Global Talk wilde doen. Dat is niet gebruikelijk, maar ik kreeg toestemming. Daar ben ik nog steeds heel blij mee, want het heeft me mede gebracht waar ik nu ben.”
Na twee succesvolle stages kreeg Paul de kans om zijn professionele loopbaan te starten bij Global Talk. “In het begin als een soort manusje van alles, maar al snel had ik door dat mijn interesse bij sales lag. Het wisselende contact met klanten en het daadwerkelijk helpen trok me aan. Ik ben gaan onderzoeken op welke markt er kansen lagen en waar veel te winnen was. Dat was binnen het onderwijs. Die markt heb ik naar me toegetrokken en uitgebouwd tot wat het nu is.”
Na bijna vijf jaar op sales, vond Paul het tijd voor een stap buiten zijn comfortzone. “Voor mijn gevoel waren er twee opties; doorgroeien binnen sales of het over een heel andere boeg gooien. Mobiele apps vond ik vet en daar deed ik al best veel mee binnen Global Talk. Toen bij IT de vacature Product Owner Mobile Apps kwam, besloot ik het erop te wagen. Ik had geen ervaring met IT, maar wel de wil om te leren. We gingen het gesprek aan en ook vanuit IT waren ze enthousiast. Toen zijn we het gewoon gaan doen!”
Inspelen op behoeften
De stap van het kantoor in Utrecht, waar sales zit, naar het hoofdkantoor in Hengelo was de juiste voor Paul. “Ik ben nu de spin in het web als het gaat om wat de klant wil. De klant komt naar ons toe met een vraagstuk rondom een mobiele app. Ik ga vervolgens om de tafel met de klant, de leveranciers en de interne organisatie om te kijken wat we kunnen doen en op welke manier. Gaan we bijvoorbeeld een nieuwe app bouwen of voegen we iets toe in ons bestaande online portal? Ik zit er om te zorgen dat er een resultaat komt waarmee iedereen tevreden is. Ik vind het heel leuk om daarin de lead te zijn.”
Van Sales naar IT lijkt een grote stap, maar er zijn veel raakvlakken. “Bij sales vond ik het contact met de klanten het leukste. Dat contact heb ik nu bij IT nog steeds, alleen dan op een andere manier. Het gaat nu niet om een contract afsluiten of verlengen, maar we gaan de inhoud in om te kijken hoe we de klantbeleving nog beter kunnen maken. Dat vind ik tof!”
Paul is blij dat hij de stap heeft gezet. “Voor mijn ontwikkeling was dit de beste keuze. Voor de buitenwereld lijkt het misschien niet de meest logische route, voor mij is het dat wel. Ik heb nog steeds het klantcontact dat ik zo leuk vind en IT ligt binnen mijn interessegebied. Daarnaast leer ik veel. Ik had weinig technische kennis, maar wel de behoefte om het te leren. Nu word ik overal in meegenomen en heb ik al zoveel meer kennis dan een paar maanden geleden. Dat Global Talk mij zonder enige IT-ervaring deze kans heeft gegeven, daar ben ik dankbaar voor. Dat had nergens anders gekund!”